تاثیر موسیقی بر آرامش روان

تاثیر موسیقی بر آرامش روان : گوش دادن به موسیقی می تواند سرگرم کننده باشد اما ایا ممکن است شما را سالم تر کند ؟

موسیقی میتواند منبعی از لذت و خوشنودی باشد،اما تحقیقات نشان میدهد فواید روانشناسی دیگری نیز دارد . اینکه موسیقی میتواند روی افکار،احساسات و رفتارهای شما اثر بکذارد چندان عجیب نیست.

اگر تجربه ی این را داشته باشید که با گوش دادن به موسیقی مورد علاقه تان احساس انرژی و انگیزه کنید یا با شنیدن یک قطعه احساس برانگیزاشک هایتان جاری شود پس به خوبی میتوانید قدرت تاثیر موسیقی بر خلق و خو و روحیه را درک کنید ♫

اما تاثیرات روان شناسانه ی موسیقی و می تواند خیلی بیشتر از آنچه فکرش را بکنید قدرتمند و گسترده باشد .موسیقی درمانی مداخله ی درمانی است که گاهی برای بهبود سلامت روحی کمک به بیمار در غلبه بر استرس و افزایش سلامت عمومی به کار می رود .

 

تاثیر موسیقی بر آرامش روان

حتی برخی از افراد عقیده دارند ذایقه ی موسیقایی شما میتواند ارایه دهنده نگرشی در مورد چنبه های گوناگون شخصیتی شما باشد .موسیقی میتواند ذهن را آرام کند و همچنین به بدن انرژی بدهد و حتی به مدریت بهتر درد کمک کند. اما سایر فواید باالقوه ی گوش دادن به موسیقی چیست؟تاثیر موسیقی بر آرامش روان انسان چیست؟

 

در ادامه با خواندن این مطلب پاسخ این سوالات را حواهیم یافت.برخی از فواید گوش دادن به موسیقی وتاثیر موسیقی بر آرامش روان عبارتند از:

بهبود عملکرد ادراک و شناخت :

تحقیقات نشان می دهد پخش موسیقی به عنوان زمینه هنگامی که فرد در حال انجام فعالیت دیگری است و روی آن تمرکز کرده می تواند عملکرد ذهنی تان بهتر شود البته توصیه میکنیم سراغ ترک های بدون کلام بروید تا تمرکزتان با شعر و کلام بهم نریزد ♫

کاهش استرس :

سال های سال است که گفته می شود موسیقی میتواند به کاهش و مدیریت استرس  کمک کند گوش دادن به موسیقی ملایم و آرامش بخش می تواند روشی موثر در غلبه بر استرس باشد و این چیزی است که علم هم آن را  ثابت کرده است.

در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ انجام شد. افراد شرکت کننده قبل از اینکه در معرض استرس قرار بگیرند در یکی از شرایط مشخص شده بودند و سپس از آنها تست استرس روانی اجتماعی گرفته شد .

برخی از افراد به یک موسیقی ریلکس کننده گوش داده بودند برخی دیگر به صدای امواج کوچک آب و بقیه نیز هیچ محرک شنوایی دریافت نکرده بودند.

نتایج نشان داد گوش دادن به موسیقی روی واکنش انسان به استرس مخصوصا روی سیستم عصبی خودکار تاثیر دارد. افرادی که به موسیقی آرام بخش گوش داده بودند بعد از قرار گرفتن در معرض استرس سریع تر توانسته بودند شرایط روحی خود را بازیابی کنند♫

کاهش اشتها :

یکی از شگفت انگیز ترین اثرات روانی موسیقی این است که می تواند ابزاری مفید در کاهش وزن باشد.

اگر سعی دارید از وزن خود کم کنید گوش دادن به موسیقی و همزمان کم کردن نور محیط میتواند به شما در رسیدن به هدفتان کمک کند. طبق مطالعات انجام شده افرادی که در رستوران هایی با نور سبک  که در آنجا موسیقی لایت پخش می شود غذا می خوردند نسبت به آنهایی که در سایر رستوران ها غذا میخوردند ۱۸ درصد غذای کمتری خورده بودند چرا؟

محققان دریافتند موسیقی و نور کمک میکند شرایط آرام تری ایجاد شود در نتیجه افراد بیشتر احساس آرامش و راحتی کرده و آرام ترغذا میخورند و در نتیجه نسبت به زمان سیری خود آگاه ترند♫

تقویت حافظه :

خیلی از دانش آزمون و دانشجویان عادت دارند هنگام مطالعه به موسیقی گوش بدهند اما آیا واقعا کار خوبی است؟

بعضی از افراد احساس میکنند گوش دادن به موسیقی دلخواه شان هنگام مطالعه به حافظشان کمک می کند در حالیکه عده ای دیگر صرفا به دلیل خوشایند تر کردن فضای مطالعه به موسیقی گوش می دهند و حتی عده ای هم موسیقی هنگام مطالعه را حواس پرت کن می دانند.

تحقیقات نشان می دهند این کار می تواند مفید باشد اما بستگی به عوامل گوناگونی دارد که شامل نوع موزیک لذت بردن شنونده از آن موسیقی و حتی میزان اظلاعات و آموخته های شنونده از موسیقی دارد♫

تاثیر موسیقی بر تقویت حافظه

مطالعه ای نیز نشان داد افرادی که در حال فراگیری زبان جدیدی بودند وقتی کلمات و عبارت جدید را به صورت آواز و با ریتم تمرین می کردند بهتر از زمانی که به صورت عادی آنها را می خواندند این کلمات را فراگرفته بودند.

بنابراین هر چند ممکن است موسیقی روی حافظه اثر بگذارد اما نتایج بسته به فرد ممکن است متفاوت باشد . اگر شما جزو افرادی هستید که موسیقی حواس شما را پرت میکند شاید بهتر باشد در سکوت مطالعه کنید یا ترک هایی خنثی به عنوان زمینه پخش کنید♫

کمک به مدیریت درد :

پژوهش ها نشان میدهد که موسیقی می تواند در مدریت درد مفید باشد . مطالعه ای که روی بیماران فیبرومیالژیا انجام شد.

دریافت آنهایی که تنها به مدت یک ساعت به موسیقی گوش داده بودند کاهش قابل توجهی در دردهای خود داشتند در مطالعه ای بیماران فیبرومیالژیا به دو گروه تقسیم شدند گروهی که روزی یک بار به مدت چهار هفته به موسیقی گوش میداد و گروهی که تحت هیچ موسیقی درمانی نبود در پایان چهار هفته آنهایی که هر روز به موسیقی گوش داده بودند احساس درد و افسردگی شان کاهش چشمگیری داشت ♫

 

تاثیر موسیقی بر مدیریت

این نتایج نشان می دهد که موسیقی درمانی می تواند ابزار مهم در درمان درد های مزمن باشد و تاثیر موسیقی بر آرامش روان چشمگیر است♫

بیمارانی که قبل ، حین و بعد از عمل جراحی به موسیقی گوش داده بودند نسبت به آنهایی که به موسیقی گوش نداده بودند درد و اضطراب کمتری تجربه کرده بودند گوش دادن به موسیقی در هر شرایطی از درد موثر است اما به گفته محققان گوش دادن به موسیقی قبل از عمل جراحی نتایج بهتری دارد.

این مرور اظلاعات جمع آوری شده از بیش از ۷۰۰۰ بیمار را برسی کرد و دریافت آنهایی که به موسیقی گوش داده بودند داروی کمتری برای تسکین درد خود مصرف کرده بودند. در شرایطی که بیمار این اجازه را داشت خودش موسیقی مورد علاقه اش را اتخاب کند حتی نتایج بهتری ثبت شد ♫

نواختن موسیقی در دوره های منظم و به طور مرتب ساختار مغزی شما را تغیر می دهد. انعطاف پذیری مغزی که انعطاف پذیری عصبی نیز نامیده می شود به معنای توانایی مغز برای تغییر در هر سنی است.

 

تاثیر موسیقی بر ساختار مغز

این تغییر می تواند در جهت بهتر و یا بدتر شدن مغز باشد. همان گونه که تصور می کنید این انعطاف پذیری نقش بسیار مهمی در پیشرفت و یا زوال مغز و نیز در شکل دهی شخصیت های متمایز ما دارد. هنگامی که در حال یادگیری و یا نواختن موسیقی هستید سطح کورتکس در نوازندگان (حرفه ای ،متوسط و یا مبتدی ) در بالاترین حد ممکن و در افراد عادی در پایین ترین حد خود قرار خواهد داشت. (کورتکس ماده خاکستری رنگ پوشاننده سطح مغز است که را بطه مستقیمی با هوش و توانایی های ذهنی افراد دارد.)

واکنش مغز در لحظه شنیدن موسیقی همانند واکنشی است که در لحظه غذا خوردن از خود نشان می دهد.در واقع موسیقی شما را شاد تر می کند.

همان طور که قبلا هم اشاره کردیم ، دوپامین هورمون شیمیایی است که در مغز ترشح می شود این ماده شیمیایی رابطه موستقیمی با احساس رضایت یا حالت سرخوشی دارد. احساس رضایتی که از اعتیاد ، روابط عاطفی و حتی غذا خوردن حاصل می شود و دوپامین دقیقا همان هورمونی است که باعث لذت فرد از انجام این اعمال خواهد شد.

تحقیقی که در رابطه با استفاده از ابزار موسیقی بر روی افراد انجام شده نشان می دهد که فعالیت های مغزی افراد در لحظه استفاده از موسیقی دقیقا همانند فعالیت مغزی در هنگام میل کردن غذای مورد علاقه آن فرد می باشد. پس بار دیگر که به تقویت عاطفی نیاز داشتید ، به مدت ۱۵ دقیقه به آهنگ مورد علاقه تان گوش دهید . تمام کاری که برای خوب کردن حالتان باید انجام دهید همین است♫

گوش دادن به موسیقی در هنگام ورزش می تواند تا حد قابل توجهی در بهبود سطح عملکرد شما تاثیر گذار باشد.

تاثیر موسیقی بر ورزشکاران:

تحقیقات سال های اخیر به خوبی نشان داده است برای بعضی از ورزشکاران و خیلی از آنهایی که می دوند،پیاده روی تند می کنند یا به هر شکلی ورزش می کنند ، موسیقی یه ضرورت است و نه یک چیز اضافه و فانتزی !

 

اثیر موسیقی بر ورزش

در ۱۰ سال گذشته تحقیقات زیادی روی نقش موسیقی در ورزش صورت گرفته است و به روشنی معلوم گردیده که چرا برای خیلی از افراد ورزش کردن بدون موزیک تقریبا غیر ممکن است .موسیقی می تواند حتی عملکرد متابولیسمی را افزایش دهد . شاید بتوان گفت که موسیقی نوعی داروی قانونی و مجاز برای برای دوپینگ در ورزش است. پس اگر میخواهید کارایی خود را در هنگام ورزش کردن را به اوج برسانید ، به آهنگ هایی گوش دهید که برایتان الهام بخش هستند ♫

 

تاثیر موسیقی بر آرامش روان و برقراری ارتباط قوی عاطفی با آن

علت علاقه شما به یک آهنگ خاص به احتمال زیاد رابطه احساسی قوی است که با متن آن آهنگ پیدا کرده اید.

علاقه ی ما به یک آهنگ و انتخاب آن آهنگ به عنوان قطعه مورد علاقه و ترانه ای که حاضریم بارها و بارها به آن گوش کنیم می تواند محتوای آن آهنگ و رابطه احساسی و خاطره ای باشد که با آن داشته و داریم.

هر چند بسیاری از مردم ترانه ی مورد علاقه ی خود را با انتشار قطعه های جدید در بازار عوض می کنند اما ثابت شده است که ترانه هایی که به مدت طولانی جزو لیست مورد علاقه ما قرار دارند ضرورتا خاطره ای را در ذهن ما زنده کرده و یا متن آنها رابطه مستقیمی با اتفاقات احساسی زندگی ما داشته است ♫

ضربان قلب شما متناسب با موسیقی که به آن گوش می دهید تغییر خواهد کرد .موسیقی می تواند ضربان قلب ، فشار خون و حتی تنفس شما را تنظیم کند.

در تحقیقی با مشارکت ۲۴ نفر داوطلب مشخص شد که افرادی که برای مدتی به نواختن یک ساز پرداخته اند و یا حتی به طور مداوم به موسیقی گوش فرا می دهند در مقایسه با افراد عادی ، مشخصا توانایی بیشتری در تشخیص اصوات متفاوت حتی به هنگام تماشای فیلم به زبان های دیگر دارا می باشد.

نتایج غیر منتظره این مطالعه نشان داد آواهای مختلف سبب تغییرات در سیستم قلبی عروقی و ساقه مغز این افراد شده و همچنین کنترل برخی رفتار غیر ارادی از جمله تنفس و ضربان قلب را بر عهده خواهد داشت ♫

اثر موسیقی ملایم در کاهش استرس همانند یک جلسه ماساژعالی عمل کرده و سلامت را بهبود می بخشد گوش دادن به آهنگی که از آن لذت می برید سطح هورمون کورتیزول را در بدن کاهش داده و در نتیجه سطح استرس را در بدنتان به شدت پایین میاورد .

 

تاثیر موسیقی بر کاهش استرس

اشاره به این نکته به این دلیل حائزاهمیت فراوانی است که استرس عامل ۶۰ درصد از تمام بیماری ها و امراض شناخته شده است . پس به شما توصیه می کنیم برای حفظ سلامت و آرامش خود در طول روز رادیو را روشن کنید ، همراه آن آواز بخوانید و یا حتی با ضرب آهنگ آن پای خود را تکان دهید

تاثیر موسیقی بر آرامش روان و بروز احساسات

گوش دادن به موسیقی شاد یا غمگین می تواند تا حد زیادی بر چگونگی دید شما از محیط و نوع درک شما از دنیای اطرافتان تاثیرگذار باشد. وقتی می گوییم یک قطعه موسیقی شاد یا غمگین است فقط به این دلیل نیست که موسیقی احساس خاصی در ما به وجود می آورد .

بلکه مغز ما به شکل متفاوتی به موسیقی شاد و غمگین واکنش نشان می دهد. مغز ما به طور دائم در حال مقایسه اطلاعات دریافت شده از طریق حس بینایی با واقعیت هایی است که از دنیای اطراف بر اساس دانسته ها و تجربیات انتظار داریم.

در نهایت نتیجه نهایی ذهن ما همان چیزی است که از دنیای واقعی دریافت و درک نموده ایم . بنابراین آهنگ های شاد که باعث بالا رفتن روحیه و احساس شادی در شما می شوند، به طور کاملا واضح تاثیرمستقیمی بردرک شما از دنیای اطراف خواهند داشت.

 

اعتیاد به موسیقی

کرم گوش ، مهمانی از جنس اعتیاد صوتی یا صدا .کرم گوش به قسمتی از قطعه موسیقی ، بخشی از ملودی یا حتی یک قافیه ازشعر گفته می شود که به ذهن فرد چسبیده و به صورت پیاپی و ناخواسته در ذهن تکرار می شود.

کرم گوش در واقع یک تصویرپردازی موزیکال غیر ارادی است . یک لوپ ۱۵ تا ۲۰ ثانیه ای از یک قطعه موسیقی که می تواند برای چند دقیقه یا چند ساعت و یا حتی روزها در مغز دوام بیاورد . این اتفاق ناخودآگاه ذهنی ، به دلیل وجود قطعات موسیقی فعال در حافظه کوتاه مدت ما رخ می دهد . به بیان دیگر مغز هنوز در حال اجرای این قسمت از آهنگ می باشد، در حالی که مدت ها از اتمام آن گذشته است ♫

 

تاثیر موسیقی بر آرامش روان و استراحت انسان ها

در خوابیدن مشکل دارید؟ موسیقی کلاسیک به شما کمک میکند راحت تر و بهتر بخوابید. تحقیقات نشان داده است که بیش از ۳۰ درصد آمریکایی ها از بی خوابی مزمن رنج می برند . در پژوهشی که در این کشور اجرا شد محققان مشاهده کردند که افرادی که ۴۵ دقیقه پیش از خواب به موسیقی کلاسیک آرامش بخش گوش می دهند به طور قابل ملاحظه ای بهتر از افراد عادی می خوابند. پس اگر در خوابیدن مشکل دارید به شما توصیه میکنیم پیش از رفتن به رختخواب شنیدن قطعاتی از باخ یا موتزارت را در برنامه خود بگنجانید ♫

 

امید واریم با خواندن این مطلب با تاثیر موسیقی بر آرامش روان آشنا شده باشید.

تاثیر موسیقی بر آرامش روان

کلینیک روانشناسی دکتر نسیم نوری

روانشناس و مشاور طرف قرارداد با بانک های صادرات، ملت، سپه، سامان، مرکزی، رفاه کارگران، کشاورزی،  نظام مهندسی و…

گالری تصاویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست