روانشناسی و مشاوره فردی بزرگسالان

 

با پیشرفت جوامع بشری و افزایش آگاهی و سواد خانواده ها بهره گیری از روانشناس مورد قبول خانواده ها می باشد و خوشبختانه مانند گذشته موضع گیری منفی نسبت به آن وجود ندارد.بیشتر خانواده‌ها در مواردی مانند تربیت فرزندان، راهنمایی کردن، یاد گیری چگونگی برخورد با آن‌ها در سن بلوغ و یا موارد تحصیلی مانند انتخاب رشته و… به روانشناسان یا مشاورها مراجعه می‌کنند و این مسئله به امری معمول و عادی تبدیل شده است، اما برخی  از بزرگسالان از اهمیت وجود روانشناس و برخورداری از این شاخه علم در موارد نیاز و مواقع ضروری غافلند . بخشی از بزرگسالان نیز به دلیل احتمال قضاوت افراد دیگر هم حتی اگر به روانشناس مراجعه کرده باشند، مایل نیستند آن را بیان کنند زیرا متاسفانه هنوز در جامعه فقر سواد سلامت روان به طور کامل برطرف نشده است.

افراد یک جامعه به عنوان افرادی بالغ در خانواده نقش مهمی بر عهده دارند. هر کدام از ما چه در نقش مادر، پدر، همسر و یا شوهر در خانواده خود، نقش­‌های دیگری همچون، خواهر، برادر، پسر و دختر هم مسئولیت­‌هایی بر عهده داریم. گاهی بار مسئولیت­‌هایی که بر دوش داریم چنان سنگین و پیچیده می­‌شود که تنش‌ها و مشکلاتی برای ما ایجاد می‌­شود.

پیش فرض فکری بسیاری از ما بر این است که ما نباید ناتوانی و ناراحتی خود را به دیگران علی‌الخصوص فرزندان خود نشان دهیم و باید بتوانیم با تکیه بر عملکرد و افکار خود این مشکلات را حل کنیم. اما آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌­ایم پنهان کردن مشکلاتی که داریم، به ویژه مشکلات روحی، خستگی ها و استرس های خود  در نهایت چه نتایجی  برای جسم و ورح ما در پی خواهد داشت؟

مشاوران و روانشناسان بر این باورند که گاهی می توان از اعضای بزرگتر و با تجربه تر خانواده کمک گرفت، پدر و مادر و یا آنهایی که در زمینه های خاصی اطلاعات یا تجاربی دارند. اما باید توجه داشت که نکات خاصی  در این نوع مشاوره وجود دارد. احساسی که بین اعضای خانواده‌ها جاری است گاها” مانع ارائه  مشاوره‌ و راهنمایی درست می شود.

 نیاز به یک مشاوره بی طرف همیشه می تواند راهکار بهتری برای برخورداری از آرامش روحی و صلح درونی با خودمان باشد. نیاز به مشاور و مشاوره نه تنها ضعفی برای افراد بزرگسال محسوب نمی شود بلکه لازم است بدانیم بسیاری از افراد موفق و مشهور دنیا مشاورانی خصوصی برای خود دارند.

حوزه روانشناسی و مشاوره بسیار گسترده است و در مقاطع بالاتر تحصیلی،به زمینه‌های تخصصی‌تر تفکیک می‌شود. به عنوان مثال ممکن است یک متخصص در زمینه مشکلات زوجین و خانواده بیشتر کار کرده باشد، یک متخصص در زمینه افسردگی و دیگری در زمینه اضطراب. به علاوه با توجه به این که روحیات و الگوی رفتاری کودکان و نوجوانان، نسبت به بزرگسالان متفاوت است، بنابراین روانشناسی بزرگسالان با کودکان متفاوت است و افراد بالغ باید به روانشناس بزرگسال مراجعه کنند.

در چه مواردی می‌توان به روانشناس بزرگسال مراجعه کرد؟

اضطراب

اختلال های خلقی

بیماری های روان پریشی

مشاوره های خانواده و زوج درمانی

مشاوره ترک اعتیاد

مشکلات خواب

بنابراین،اگر در زندگی خود متوجه شدید که روح و روان شما دچار خستگی یا بیماری شده است، حتما به یک روانشناس خبره و متخصص مراجعه کنید.

به طور معمول، در زندگی همه ما پیش آمده است که از لحاظ جسمانی دچار بیماری شده‌ایم و به پزشک معالج مراجعه کرده‌ایم و بهبود یافته‌ایم. به طور مشابه ایامی در زندگی ما وجود دارد که دچار خستگی یا بیماری روحی می‌شویم و احتیاج داریم با یک فرد متخصص حرف بزنیم. در واقع وقتی جنبه ذهنیتی و روانی مطرح است باید به افراد متخصص مانند روانشناس یا مشاور مراجعه کرد تا به کمک آن‌ها بتوانیم آرامش ذهنی خود را دوباره به دست بیاوریم. همانطور که وقتی یک فرد به چشم پزشک مراجعه می‌کند،در جامعه این تصور وجود ندارد که آن فرد بینائی خود را از دست داده است،مراجعه به روانشناس را نباید به معنای از دست دادن عقل و ذهن تلقی کرد. همانطور که زمانی که یکی از اعضای بدن شما دچار خون ریزی می شود،در مراجعه به پزشک و درمان آن تعلل نمی‌کنید؛ در درمان مشکلات روحی خود هم صبر را جایز ندانید و آن را به فردا منتقل نکنید. مراجعه به یک روانشناس برنامه ای برای بهتر زیستن است. زندگی امروزه انسان بسیار پیچیده است و تنها ارضای نیاز های جسمی به طور قطع برای شاد بودن او کافی نخواهد بود.

روانشناسی و مشاوره فردی بزرگسالان

کلینیک روانشناسی دکتر نسیم نوری

روانشناس و مشاور طرف قرارداد با بانک های صادرات، ملت، سپه، سامان، مرکزی، رفاه کارگران، کشاورزی،  نظام مهندسی و…

گالری تصاویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست