مشاوره و روانشناسی کودک و نوجوان

مشاوره و روانشناسی کودک و نوجوان یکی از شاخه های اصلی رواشناسی رشد می باشد. این شاخه از روانشناسی و مشاوره به بررسی دقیق و علمی کودک و نوجوان و نیز نیازهای آنها می پردازد؛ تا به بهترین و تاثیر گذارترین روشهای رشد فرزند و نیز بهترین سبک پرورش فرزند دست یابد. روشی که به پدر ومادر  کمک میکند تا به دنیای فرزند خود آشنا شده و راه ورود به آن را فرا بگیرند و بتوانند  ارتباط تاثیر گذارتری با فرزند خود برقرار کنند.

 

مشاوره و روانشناسی کودک و نوجوان 1-1کلینیک مشاوره روانشناسی دکتر نسیم نوری 

آنچه باید درباره کودک مان بدانیم :

کودک دلبند شما منبع انرژی، خلاقیت و استعدادهای نهفته است. رشد جسمانی، شناختی، اجتماعی، عاطفی او مهمترین جنبه های وجود او است که باید مدنظر شما والدین باشد. در مسیر هر کدام از این موارد اگر مشکلاتی به وجود آید، مسیر رشد و پیشرفت او ناهموار خواهد شد. او به عنوان یک انسان، موجودی اجتماعی است. لازمه یک زندگی اجتماعی، آمادگی روانی، برخورداری از مهارت های اجتماعی، اعتماد به نفس و قدرت سازگاری است. مهارت‌های مورد نیاز زندگی طی فرایند اجتماعی شدن و با آموزش های صحیح برای او صورت می‌گیرد.

مشاوره و روانشناسی کودک و نوجوان 2-1کلینیک مشاوره روانشناسی دکتر نسیم نوریروانشناسی کودک، رویه رشد  و توانایی های جسمی و پیشرفت حرکتی، رشد عاطفی و پیشرفت پروسه اجتماعی شدن کودک را مورد بررسی قرار میدهد.

دوران کودکی نقش بسیار مهمی در شکل گیری شخصیت انسان در بزرگسالی دارد از این رو روانشناسی  و مشاوره کودک بسیار حائز اهمیت بوده و می تواند تاثیر بسیار زیادی بر آینده کودک شما داشته باشد.

کودکی  یکی از مهم ترین و تاثیر گذارترین دوره های زندگی هر انسانی می باشد. در واقع پایه و اساس شخصیت و رفتار در بزرگسالی، بر پایه  تجربه ها و آموزش هایی ست که انسان در کودکی به دست می آورد. از این رو آگاهی و شناخت  پدر و مادر در مورد اصول روانشناسی کودک بسیار مهم و با اهمیت می باشد

 

 

چرا یک کودک به روانشناس و مشاور نیاز دارد

کودکان از بدو تولد رفتاری کنجکاوانه داشته و به شدت به دنبال یادگیری می باشند.در واقع فطرت و ذات انسان به گونه ای است که میل سیری ناپذیری به یادگیری و تجربه اندوزی دارند. لکن فرایند یادگیری انسان پروسه ای طولانی دارد. در هر مرحله از طول مدت زندگی، انسان برای  یادگیری با مشکلات و موانعی روبرو می شود که عبور از این چالشها نیازمند توانایی های مختلف و خاصی می باشد. از این رو نقش پدر و مادر در پایه ریزی توانایی ها ی جسمانی و شناختی کودک بسیار مهم می باشد.

مشاوره و روانشناسی کودک و نوجوان 3-1کلینیک مشاوره روانشناسی دکتر نسیم نوری

اما به این نکته توجه داشته باشید که روند یادگیری و رشد کودک یک پروسه طولانی و زمانبر می باشد.و قطعا  در این  مدت طولانی پدر و مادر با چالش های فروانی روبرو حواهند شد. از این رو والدین ملزم می باشند که به روش ها و راهکارهای صحیح و علمی فرزند پروری آشنا شوند.این فرایند باعث می شود والدین تاثیر بهتری بر رشد و نمو کودک خود داشته باشند.

به همین دلیل امروزه نقش مشاور و روانشناس کودک  در روند رشد و یادگیری فرزندان بسیار مهم و با اهمیت می باشد.فرزند پروری امروزی روشی است علمی که  بر پایه یافته ها و دستاوردهای علمی  و آزمایشگاهی بنا شده است. یک مشاور و روانشناس خوب کودک می تواند شما را با این روش ها آشنا نموده تا شما بهترین نقش را در زندگی فرزند خود ایفا نمایید.در ادامه شما را  با تعدادی از روش های روانشناسی و مشاوره کودک آشنا خواهیم کرد.

مشاوره و روانشناسی کودک و نوجوان

مشاوره و روانشناسی کودک و نوجوان 4-1کلینیک مشاوره روانشناسی دکتر نسیم نوری

برخی نکات اساسی در روانشناسی و مشاوره کودک

۱-ثبات رفتاری و هم سو بودن  شیوه های تربیتی والدین

والدین در رفتار با کودک خود باید دارای ثبات رفتاری باشند. پایبندی والدین به مبانی تربیتی باعث ایجاد آرامش و مانع سردرگمی فرزند و ایجاد امنیت خاطر در وی می گردد.لازم است والدین قبل از اینکه تصمیم به داشتن فرزند بگیرند چالش هایی را به صورت تمرینی در مواجه با فرزند خود برای یکدیگر تعریف کرده و عکس العمل خود را در این گونه مواقع با همسر خود تمرین کنند.داشتن  رویه یکسان و هم جهت بودن روش های تربیتی والدین باعث می شود فرزند دچار دوگانگی تربیتی نشود.مطالعه کتب و مقالات روانشناسی و مشاوره کودک یکی از روشهای بسیار مهم در آشنایی والدین با شیوه های تربیت کودک و نحوه فرزند پروری می باشد.

 

۲-الگو شدن برای فرزند

تقلید کردن یکی از مهمترین روشهایی است که کودکان پس از شناخت دنیای پیرامون خود، از آن برای یادگیری روشهای زندگی استفاده می کنند.پدر و مادر نخستین افرادی هستند که کودک در مراحل رشد و یادگیری خود رفتار و عملکرد آنها را تقلید می کند.از این رو مدیریت رفتار، گفتار و کردار در میحیط زندگی توسط والدین بسیار مهم و با اهمیت می باشد. در واقع کودک سعی در الگوبرداری از والدین خود دارد.رفتار و عملکرد پدر و مادر خود را در مواجه با چالش های روربرو برای خود الگو قرار داده و از آنها برای حل مشکلات خود استفاده می نماید.سعی کنیم بهترین الگو برای فرزند خود باشیم.

همانگونه که می دانید تشکیل خانواده و تصمیم به بچه دار شدن برای زوجین فرآیندی آنی و سریع نمی باشد. امروزه نقش خانواده درشکل گیری جوامع بشری موفق بسیار با اهمیت بوده و شیوه ها و روش های سنتی مدیریت خانواده جوابگوی نیاز های انسان امروزی نمی باشد.لذا  لازم است افراد درزمان ازدواج ، تصمیم به داشتن فرزند و مدیریت خانواده با استفاده از روشهای علمی و مستند تصمیم گیری نمایند.

استفاده از روشهای روانشناسی و مشاوره قبل و بعد از ازدواج  راهی است که به شما کمک می کند تا بهترین همسر را برای خود انتخاب کنید ، با رفتار و الگوهای روانشناختی یکدیگر بیشتر آشنا شوید، الگوهای مناسب رفتاری یکدیگر را تقویت نمایید و زوایای سیاه و یا خاکستری رفتار خود را کمتر بروز دهید.

 

مشاوره و روانشناسی کودک و نوجوان 5-1کلینیک مشاوره روانشناسی دکتر نسیم نوری

۳-ایجاد محدودیت برای کودک

تحقیقات علمی نشان می دهد آزادی بیش از حد کودک  و برآورده کردن بی پایان نیاز های او و در مقابل ایجاد محدودیت های کامل و منع کودک از بسیاری از خواسته هایش باعث ایجاد اختلال در فرایند رشد و تربیت کودکان می گردد.

بهتر است والدین محدودیت هایی را برای فرزند خود داشته باشند. به عنوان مثال استفاده از وسایل خاص مانند کنسول های بازی کامپیوتری، جذابیت این گونه وسایل برای کودک به حدی زیاد است که باعث می شود کودک دنیای اطراف خود را به طور کامل فراموش کرده و غرق در دنیای مجازی  و بازی با اینگونه وسایل گردد.اعتیاد به بازی های کامپیوتری یکی از بزرگترین چالش های روبروی والدین امروزی می باشد.

باید به این نکته توجه داشت وضع محدودیت ها و ایستادگی در برابر خواسته های فرزندان باید بسیار هوشمندانه انجام شود.والدین باید آگاهی و دانش خودر در زمینه روانشناسی کودک افزایش دهند تا راهنمایی و مشاوره ایشان و نیز تصمیمات آنها در مسائل محتلف از پشتوانه علمی و درستی برخوردار باشد.

والدین می توانند با  مدیریت زمان استفاده  و  مشخص کردن زمان مشخصی از روز یا هفته جهت استفاده از اینگونه ابزار  ضمن برآورده کردن نیاز کودک خود، مانع از آسیب رسیدن به جنبه های دیگر فرایند رشد و تربیت کودک خود شوند. استفاده از مشوق های تربیتی روش دیگری در ایجاد محدودیت مدیریت شده برای کودکان می باشد.

 

مشاوره و روانشناسی کودک و نوجوان 6-1کلینیک مشاوره روانشناسی دکتر نسیم نوری

مشاوره و روانشناسی کودک و نوجوان

۴-شکست های کودک خودرا بزرگ نکنید

پیروزی و شکست دو روی یک سکه می باشند. هیچ انسانی پیروز مطلق نیست. هیچ یک از والدین نمی تواند مدعی این مطلب باشند که همواره در زندگی خود پیروز بوده و تمامی تصمیمات و عملکرد آنها در زندگی نتیجه مثبت و خوبی داشته است.

براین اساس لازم است والدین در مواجه با شکست کودک خود صبور بوده و با محافظ کاری بیشتر با او رفتار کنند. تحقیر کودک یا مقایسه نابجا بزرگترین اشتباهی است که والدین ممکن است در چنین مواردی انجام دهند.

مشاوره و روانشناسی کودک و نوجوان

مشاوره و روانشناسی کودک و نوجوان 3-1کلینیک مشاوره روانشناسی دکتر نسیم نوری

مدیریت شکست کودک یکی از اصلی ترین روشهایی است که والدین باید با آن آشنا باشند. در جلسات مشاوره و روانشناسی کودک والدین یاد می گیرند چگونه با شکست احتمالی فرزند خود روبرو شوند.چگونه شکست او را مدیریت کرده و چگونه فرزند خود را برای عبور از شکست و رسیدن به پیروزی یاری نماییم.

آنچه باید درباره نوجوان مان باید بدانیم :

نوجوانی به عنوان دوره ای پر فراز و نشیب همراه با بالیدگی جنسی و شکل گیری نقش ها و مسئولیت های اجتماعی است. شروع دوره نوجوانی با بلوغ است و تا عهده دار شدن مسئولیت های بزرگسالی پایان می‌یابد.

احساس ارزشمند بودن و رضایت از وضعیت خود در این دوره برای آنان مهم است. احساس بی ارزشی و ناخشنودی می‌تواند موجب فاصله گرفتن آنها از والدین، خانواده و روابط اجتماعی و عدم رشد و شکوفایی در آنها باشد. رضایت از زندگی مولفه بسیار مهمی است که معناداری زندگی و امید آن را به وجود می آورند. پیشرفت های بزرگ زندگی و تحصیلی آنان نتیجه سلامت روان آنها و رضایتشان از زندگی است.

 مشاوره و پیشنهادات ما به شما که فرزند کودک و نوجوان دارید :

۱- تعداد والدینی که پیش از برعهده داشتن نقش پدر یا مادر بودن، آموزش های علمی درباره نقش های والدینی خود دیده باشند بسیار اندک است. همانند دیگر مسائل زندگی، ما معتقدیم پیشگیری بهتر از درمان است.

اگر زوجی هستید که تمایل به فرزندآوری دارید پیشنهاد ما به شما شرکت در کلاس های آموزش فرزندپروری کلینیک روانشناسی و مشاوره کودک و نوجوان است.

شرکت شما در این دوره ها پیش از تصمیم نهایی شما به فرزند آوری و یا در دوره بارداری می تواند باشد. اگر از آن دسته افرادی هستید که مشاوره های فردی را به کلاس ها و مشاوره های گروهی ترجیح میدهید، می توانید با مشاور خانواده و متخصص روانشناس جلسات آموزشی فردی داشته باشید و پاسخ انواع سوالات خود را بیابید.

مشاوره و روانشناسی کودک و نوجوان 7-21کلینیک مشاوره روانشناسی دکتر نسیم نوری

۲- گاهی مشغله های زندگی مانع از آشنایی والدین با نیازهای فرزندان و نحوه ارتباط با آن ها پیش از به دنیا آمدنشان می شود. در این صورت، اگر فرزندتان دچار مشکل مشخص جدی نیست، هنوز هم می توانید با ارزیابی و سنجش های به موقع سلامت روان او به پیشگیری از مشکلات آتی او بپردازید. انواع ارزیابی ها، تست هوش و استعداد سنجی ها می تواند نیازها و مهارت های نهفته فرزندانتان را آشکار کند. این سنجش ها کمک می کند آینده تحصیلی و شغلی بهتری پیش روی او قرار گیرد و نقاط قوت و ضعف او را بشناسید. ما در این کلینیک روانشناسی و مشاوره با انواع ارزیابی های و تست هوش و استعداد کودک و نوجوان در خدمت شما هستیم.

۳- اگر از آن دسته والدینی هستید که خودشان فرصت آموزش و پیگیری و زمان ارتباط مضاعف با فرزند خود را ندارند، یکی دیگر از پیشنهادهای پیشگیرانه ما شرکت فرزندانتان در کلاس های آموزشی انواع مهارت های زندگی برای کودک و نوجوان است. در این دوره ها فرزندانتان با افراد همسن خود در کلاس های آموزشی مهارت های زندگی مانند : مهارت کنترل خشم ، مسئولیت پذیری ، ارتقای اعتماد به نفس ، مهارت تصمیم گیری ، آموزش مسائل جنسی در حیطه سنی خودشان و …. شرکت می کنند و با یادگیری انواع این مهارت ها و مطرح کردن سوالات خود، آینده بهتری برای خود ترسیم می کنند.

 

مشاوره و روانشناسی کودک و نوجوان 7-1کلینیک مشاوره روانشناسی دکتر نسیم نوری

۴- اگر موارد سه گانه پیشگیرانه ای که به آن اشاره کردیم را پیگیری نکرده باشید و کودک یا نوجوان تان با مشکلات و اختلالاتی مواجه شده است نیز می توانید از متخصص روانشناسی و مشاور کودک و نوجوان این کلینیک بهره بگیرید و با کمک او مشکلات را حل کنید.

مشاوره و روانشناسی کودک و نوجوان

 

کلینیک روانشناسی دکتر نسیم نوری

روانشناس و مشاور طرف قرارداد با بانک های صادرات، ملت، سپه، سامان، مرکزی، رفاه کارگران، کشاورزی،  نظام مهندسی و…

گالری تصاویر

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست