مشاوره و روانشناسی خانواده

مشاوره و روانشناسی خانواده به ارائه خدمات مشاوره‌ای درباره مسائلی می‌پردازد که به نحوی با خانواده و مسائل آن مرتبط است. از جمله این  مسائل می توان از ازدواج و تشکیل خانواده (تربیت فرزندان) شیوه‌های ارتباطی مؤثر بین زوجین،  بررسی مشکلات و اختلافات خانوادگی و ارائه راه کارهای مناسب برای درمان آن، مشاوره و شناسایی مشکلات روحی اعضاء خانواده و … نامبرد .

در ادامه شما را با تعریف خانواده، مشاوره و روانشاسی خانواده و دلایل نیاز خانواده ها به مشاوره و روانشناس آشنا خواهیم کرد.

 خانواده

یکی از کلیدی ترین رفتارهای اجتماعی انسان، تشکیل خانواده و تلاش برای حفظ و بقای آن است. خانواده به لحاظ قدمت ابتدایی‌ترین و از لحاظ گستردگی جهان شمول‌ترین نهاد اجتماعی است. خانواده از اركان عمده و نهادهاي اصلي هر جامعه است كه مي‌تواند نيازهاي مادي، عاطفي، تكاملي و همچنين نيازهاي معنوي افراد را برطرف کند.تشکیل خانواده-مشاوره و روانشناسی دکتر نسیم نوری

 صميمانه‌ترين روابط و تعاملات بين فردي در این کانون شکل می گیرد. خـانواده در زمــره مهمتــرین سیســتمهاي اجتمــاعی اســت کــه بر اساس ازدواج بین دو جنس مخالف شکل می گیرد و حفـظ و تداوم آن از اهمیت زیادي بـر خـوردار اسـت.

 

 

خانواده درمانی

هدف از خانواده درمانی توسط مشاور و روانشناس خانواده، کمک به اعضای خانواده است که بتوانند از تاثیر رفتارهای خودشان بر سایر اعضای خانواده،  شناسایی و درک بهتری داشته باشند.

مشاوره خانواده در جریان خانواده درمانی کمک می کند تا اعضای خانواده روش های جدیدی را در مورد ارتباط با سایر اعضای خانواده و حل تعارضات و اختلافات یاد بگیرند. در نهایت، روش خانواده درمانی راه های ارتباطی جدیدی را بین اعضای خانواده ایجاد می کند.

 

خدمات مشاوره روانشناسی دکتر نسیم نوری

موارد مهم در ساختار درمانی خانواده عبارتند از :

– بررسی وضعیت و حالت روانی هر کدام از اعضا

– بررسی تعاملات بین اعضای بر اساس هویت

– ترسیم ساختار خانواده بر اساس تعاملات اجتماعی

– کمک به توسعه و بررسی پاسخگویی نیازهای اعضای خانواده

– در نظر گرفتن الگوهای تعالی و رشد خانواده به عنوان یک نهاد اجتماعی

 

زنگ خطرها در روابط خانواده

اگر پاسخ شما به هر کدام از سوالات بالا مثبت است زنگ خطر برای تهدید ساختار خانواده و روابط بین اعضا به صدا در آمده است و باید این هشدارها را جدی گرفت. در اینصورت شما نیاز دارید درخصوص مسائل پیش آمده  با مشاور روانشناس خانواده صحبت کنید.

– آیا به تازگی متوجه شده اید که خانواده شما مانند گذشته با یکدیگر گفتگو و درد دل نمی کنند؟

– آیا شما یا یکی از اعضای خانواده احساس می کنید در محیط خانه به خوبی درک نمی شوید؟

– آیا جمع خانواده با یکدیگر و در کنار هم غذا نمی خورند؟

– آیا از آخرین تفریح مشترکی که با اعضای خانواده داشته اید مدت های زیادی است که می گذرد؟

– آیا ارتباطات اعضای خانواده در فضای مجازی بیشتر از حضور آن ها در کنار هم شده است؟

– آیا پنهان کاری هایی در شما یا یکی از اعضای خانواده به وجود آمده است؟

– آیا اسرار زندگی شما توسط شما یا یکی از اعضای خانواده به فرد غیرمتخصص دیگری خارج از حریم اعضای خانواده انتقال پیدا کرده است؟

– آیا شما یا یکی از اعضای خانواده از انجام مسئولیت ها و نقش هایی که در خانه دارد سر باز میزند و فرار می کند؟

– آیا ابراز محبت و عشق و علاقه در میان اعضای خانواده کمرنگ یا ناپدید شده است؟

 

نگران نباشید! طبیعی است که در پیچ و تاب زندگی گاهی مشکلات و خستگی ها، ساختار روابط درون خانواده و چهارچوب حریم خانواده را تهدید کند. مهم این است که شما با این تهدیدها چه می کنید! از آن ها فرصتی در جهت نزدیکی هر چه بیشتر اعضای خانواده به هم میسازید یا آن ها را نادیده می گیرید تا خود به خود رفع گردند؟ شاید هم از آن دسته افرادی باشید که فرار را بر قرار ترجیح می دهند؟

باید بدانید که هیچ مشکل و تهدیدی به خودی خود رفع نمی گردد بلکه این ما هستیم که یا به شرایط پیش آمده عادت می کنیم و آن را قضا و قدر می پنداریم و در برابر آسیب های ناشی از آن تسلیم می شویم یا چهارچوب خانواده را به هم میزنیم تا به خیال خود از آسیب ها فرار کنیم در حالی که مشکلات جدیدی برای خود ایجاد خواهیم کرد!

 

مشاوره خانواده 

نیاز شما به مشاوره و روانشناسی خانواده

بهترین راه پیشنهادی ما به شما این است که اگر پاسخ سوالاتی که مطرح کردیم برای شما مثبت است، از یک روانشناس و مشاور خانواده خوب و متخصص کمک بگیرید تا ریشه مشکلات را با کمک او پیدا کنید و روابط خانوادگی صمیمانه و شادتری را تجربه کنید!

 صمیمیت یک نیاز اساسی و واقعی انسان است که به عنوان ویژگی ضروري روابط درون خانواده در نظر گرفته می شود. صمیمیت در روابط بین اعضای خانواده همان در میان گذاشتن عمیق‌ترین احساسات، رؤیاها، خواسته‌ها، نگرانی‌ها و شادی‌ها با یکدیگر است. صمیمیت در خانواده زمانی اتفاق می افتد که اعضای خانواده نسبت به نیازهای یکدیگر پاسخگو باشند، در محیط خانواده بدون هیچ ترسی از قضاوت بتوانند خودافشایی کنند و دارای رفتارهای مشارکتی باشند.

هیچ خانواده ای بدون مشکل، استرس یا درگیری بین اعضای خانواده نیست. لازمه حفظ کردن خانواده و روابط درون خانواده موفق که همواره به سمت پیشرفت حرکت کند، توانایی شناخت نیازهای اعضا و ایجاد توازن بین این نیازها و سلامت روان کل خانواده است.

مشاوره خانواده حالتی از درمان است که می تواند شما را در برآورده کردن این نیاز کمک کند. یک مشاور خانواده خوب به شما کمک می کند تا یک شناخت بهتر از محدودیت های سلامتی و الگوها و فعالیت های درونی خانواده بیابید و ارتباط بین اعضای خانواده را بهبود دهید.

یک مشاور خانواده با تجربه در مسیر حل مشکلات بین اعضای خانواده می کوشد و کمک می کند تا همدلی بین اعضای خانواده عمیق تر شود و پیرو آن تضادها و نزاع ها کاهش یابد. ارتقای مهارت های ارتباطی و مدیریت و کنترل خشم و یادگیری نحوه صحیح گفتگو و بیان درخواست ها بین اعضای خانواده از نتایج مشاوره خانوادگی اعضای یک خانواده با یک مشاور خانواده دارای مجوز خوب، توانا و آگاه است.

 

کلینیک روانشناسی دکتر نسیم نوری

روانشناس و مشاور طرف قرارداد با بانک های صادرات، ملت، سپه، سامان، مرکزی، رفاه کارگران، کشاورزی،  نظام مهندسی و…

گالری تصاویر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست