مشاوره پژوهشی و علمی تحصیلات تکمیلی

 

نیازمندی به همفکری و مشاوره پژوهشی و علمی تحصیلات تکمیلی، در نگارش پروپوزال ها، پایان نامه ها و مقالات برای دانشجویانی که اولین تلاش های خود را در زمینه کارهای پژوهشی آغاز کرده اند امری طبیعی و لازم است.

در کنار کارهای درمانی و آموزشی در کلینیک مشاوره و روانشناسی، هدف ما در این مجموعه کمک به دانشجویان و پژوهشگرانی است که تمایل دارند کارهای تحقیقی شان را خودشان به کمک مشاورین ما به انجام برسانند. هدف ما توانمندسازی شما در نگارش مقالات و پایان نامه ها توسط خودتان است.

 

تحلیل داده های آماری فصل چهارم پایان نامه ها و مقالات به کمک نرم افزارهای آماری، آموزش نرم افزارهای تخصصی به شما، کمک به شما در نظم دهی به افکارتان جهت تنظیم موضوع پایان نامه ها و مقالات و ارائه مشاوره های منظم و پیگیرانه طی انجام کارهای تحقیقی از جمله فعالیت هایی است که در این مجموعه توسط مشاورین و متخصصین این امر برای شما فراهم آمده است.

 

آموزش و مشاوره در زمینه نگارش پایان نامه های تحصیلات تکمیلی و مقالات :

انتخاب موضوع پژوهش

یکی از کارهای سخت در فرآیند تحصیلات تکمیلی برای هر دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی، انتخاب موضوع پایان نامه و رساله است. موضوع و عنوان یک پایان نامه خوب باید حاوی متغیرهایی باشد که ارزش یک کار تحقیقی زمان بَر و هزینه بَر را داشته باشد.

پایان نامه ها باید دریچه های جدیدی در حوزه های علم و دانش ایجاد کنند تا بتوانند راهگشای مشکلات بشر باشند.مشاوره پژوهشی و علمی تحصیلات تکمیلی با بررسی توانمندی های شما، تقویت آن و نیز استفاده از آموزه ها و علاقمندی هایتان به شما کمک می کند تا بهترین موضوع را برای پایان نامه و یا مقاله پژوهشی خود انتخاب کنید.به طور کلی موضوع یک پایان نامه موفق و بدیع باید یکی از این ویژگی ها را داشته باشد:

۱- کشف و معرفی متغیرهای جدیدی باشد که تحقیق های پیشین در آن رشته درباره آن سخن نگفته باشند.

۲- تلفیق جدیدی از روابط بین متغیرهای کشف شده پیشین باشد به گونه ای که نگاهی جدید در حوزه روابط بین متغیرها ایجاد کند.

۳- پر کننده خلا پژوهش های پیشین باشد. یعنی همان روابط بین متغیرهای پیشین این بار در نمونه های متفاوت و بافت های جدید بررسی گردد.

۴- نقطه مقابل فرضیه های گذشته با پشتوانه علمی جدید و تبیین های قوی مطرح گردد.

فرضیه سازی در پژوهش

فرضیه ها در پژوهش اهمیتی بسیار زیادی دارند. فرضیه ها را به عنوان موتور تحقیق و پژوهش علمی می شناسند. بر مبنای فرضیه ها است که می توان مراحل بعدی تحقیق را پیگیری نمود. باید در نظر داشت که تمام فرآیند تحقیق برای اثبات یا رد فرضیه است. فرضیه همان حدس و گمان خردمندانه ای در حوزه روابط بین متغیرهای پژوهش است که بر مبنای مطالعات پیشین و ادبیات تحقیق است.مشاوره پژوهشی به شما کمک می کند بهترین فرضیه را برای پایان نامه و مقالات علمی خود انتخاب کنید.

موارد زیر در خصوص ساخت فرضیه بسیار مهم است:

۱- عدم تعارض بین فرضیه های تحقیق

۲- تحقیق پذیری و آزمون پذیری فرضیه ها یعنی فرضیه های تحقیق باید قابل بررسی و پژوهش باشند و بتوان آن ها را با ابزارهای خاص تحقیق مورد بررسی و سنجش قرار داد.

۳- فرضیه ها باید دقیق، شفاف و صریح باشند و از کلیات و امور بدیهی بدور باشند.

۴- فرضیه ها باید به صورت جمله خبری باشند

 

مشاوره پژوهشی و علمی پایان نامه و مقالات علمی

انواع طرح های پژوهش

– زمینه یابی (به بررسی یک متغیر در جامعه می پردازد. همان پاسخ به چرایی ها و سنجش های یک متغیر در جامعه است)

– همبستگی (به بررسی و کشف رابطه دو یا چند متغیر در یک جامعه می پردازد)

– علی مقایسه ای (به بررسی رابطه یک یا چند متغیر در دو یا چند جامعه می پردازد)

– آزمایشی (همان طرح های تجربی است که به بررسی علت ها و معلول ها در روابط بین متغیرها می پردازد. هدف این نوع تحقیق کشف علت ها با دستکاری و مداخله در متغیرهای مستقل در روند آزمایش ها در جهت یافتن اثر آن ها بر متغیرهای وابسته به عنوان معلول ها است)

– انواع طرح های پژوهش علمی بر اساس زمان بررسی به دو دسته کلی تقسیم می شوند :

۱- تحقیقات مقطعی: پژوهش های کلی که صرفا در یک مقطع زمانی خاص صورت می گیرند. در این تحقیقات صرفا یک زمان خاص برای بررسی مد نظر می باشد.

۲- تحقیقات طولی: این تحقیقات زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که که قصد پژوهشگر روند شکل گیری یک پدیده در مقاطع زمانی است و بنابراین دارای چندین زمان بررسی است.

نمونه برداری جهت انجام پژوهشهای علمی

نمونه برداری یکی مبحث بسیار تخصصی و مهم در روش تحقیق است و در شرایطی که برای محقق امکان مطالعه کل جامعه آماری میسر نیست به صورت تخصصی و با روش های دقیق نمونه ای از کل را که دارای صفات مشترک با کل جامعه آماری باشد مورد مطالعه قرار می دهند.

نمونه عبارت است از هر مقداری از اشیا، پدیدها یا افراد که نمایانگر و معرف کل آن ها باشند. همان تعدادی از افراد جامعه است که صفات آنها با صفات جامعه مشابهت دارد و معرف جامعه است. یعنی از تجانس و همگنی با افراد جامعه بر خوردار است.

در روش های نمونه برداری انواع تصادفی و غیرتصادفی وجود دارند.

 

گردآوری اطلاعات پژوهش (داده های تجربی):

برای دستیابی به داده های پژوهش انواع روش ها وجود دارند که برخی از آن ها عبارتند از :

– مشاهدات (عبارت است از فرایند شناسایی، ثبت، نامگذاری، مقایسه و تحلیل آنچه روی می دهد توسط پژوهشگر)

– مصاحبه ها (شیوه ای از جمع آوری اطلاعات است که در آن پژوهشگر با آزمودنی تماس مستقیم برقرار می کند و از این طریق به پرسش و ارزیابی عمیق ادراک ها، نگرشها، علایق و باورهای او می پردازد. انواع ساختار یافته، نیمه ساختار یافته و اکتشافی دارد.)

– پرسش نامه ها (عبارت است از مجموعه ای از پرسشها که به صورت باز یا بسته، دارای مقیاس، طراحی شده اند تا وضعیت نگرش افراد نسبت به یک واقعیت را ارزیابی کنند. مبحص روایی و اعتبار پرسش نامه ها باید مدنظر قرار گیرد.)

تحلیل داده ها  :

پس از گردآوری داده ها، این اطلاعات باید مورد تحلیل و بررسی قرارگیرند تا فرضیه های تحقیق آزمون شوند. این تجزیه و تحلیل داده ها توسط علم آمار و نرم افزارهای آماری مربوطه صورت می گیرند. در رشته های علوم انسانی انواع نرم افزارهای آماری چون اس پی اس اس (SPSS) لیزرل (LISREL) اِموس (AMOS) و …. پر کاربرد هستند.

( با مشاوره پژوهشی و علمی تحصیلات تکمیلی از متخصصین با تجربه و صاحب کتاب و عنوان در زمینه نرم افزار های فوق، دانش نرم افزاری شما را در این زمینه افزایش می یابد. شما می توانید بر پایه این دانش، پایان نامه و مقاله علمی پژوهشی خود را به بهترین شکل ممکن توسط خودتان تدوین نموده و به چاپ برسانید )

 

مشاوره پژوهشی و علمی پایان نامه و مقالات علمی

تبیین و نتیجه گیری :

پس از دستیابی به نتایج آماری داده های پژوهش، فرضیه های تحقیق که از ابتدا در فرآیند پژوهش شکل گرفته بود، تایید یا رد می شوند. بیان این نتایج و ارتباط همسویی یا ناهمسویی آن با پیشینه پژوهشی آن، مرحله پایانی کار تحقیق است. سپس تبیین های پژوهشگر باید مطرح شوند تا مفاهیمی جدید به علم اضافه گردد. بیان محدودیت های کار تحقیق و پیشنهادات پژوهشی و کاربردی پیرو یافته های تحقیق نیز باید در این قسمت ذکر گردد. لازم به ذکر است که یکی از نقاط قوت هر کار پژوهشی به منابع معتبری است که در فرآیند پژوهش به آن ها استناد می شود. در پایان منابع مورد استفاده در کار تحقیق هم ذکر می شود.

پردازش داده ها با SPSS

مشاوره پژوهشی و علمی تحصیلات تکمیلی به شما کمک می کند تا درمسیر تحقیق و گسترش و تولید علم توانا، محکم و استوار قدم بردارید.

 

کلینیک روانشناسی دکتر نسیم نوری

روانشناس و مشاور طرف قرارداد با بانک های صادرات، ملت، سپه، سامان، مرکزی، رفاه کارگران، کشاورزی،  نظام مهندسی و…

گالری تصاویر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست