مشاوره و روانشناسی قبل از ازدواج

مشاوره و روانشناسی قبل از ازدواج می تواند مسیری امنی برای شما ایجاد کند تا بهترین انتخاب را در زمینه ازدواج  داشته باشید.

ازدواج یکی از مهمترین تجاربی است که هر شخص در زندگی تجربه می کند. نیاز به برقراری رابطه ای پایدار و صمیمی همراه با عشق از مهم­ترین دلایلی است که هر زن و مردی را به سمت انتخاب همسر و ازدواج سوق می­دهد. انتخاب يک فرد به عنوان همسر يکي از مهمترين تصميم هايي است که هر شخص در طول زندگي اش مي گيرد.

اما چرا انتخاب همسریکی از مهمترین تصمیمات زندگی انسانها بشمار می آید. به نحوی که انسان همواره نیازمند مشورت و مشاوره با پدر و مادر، نزدیکان آگاه و مشاوره و روانشناسی پیش از ازدواج می باشد. پاسخ بسیار ساده است. فردي که شما به عنوان همسر انتخاب مي کنید تأثير زيادي بر سبک زندگي و احساس خوشبختي و آرامش شخص شما در آینده خواهد داشت.

 

مشاوره و روانشناسی قبل از ازدواج

هر فردی قبل از ازدواج تصوراتی درباره ازدواج دارد. این تصورات برگرفته از باورهای او است که منجر به تشکیل انتظارات و خواسته‌هایی از ازدواج برای او می‌شود. مشاوره و روانشناسی قبل از ازدواج به شما کمک می کند باورهای مهم و تاثیر گذار خود را بهتر بشناسید. شما براساس این باوره  و آمیزه های خود در جلسات مشاوره ازدواج بهترین تصیمیم را  برای آینده زندگی خود خواهید گرفت.

  اما بهترین تصمیم  در زمینه ازدواج برای شما چیست؟ در ادامه با پاسخ این سوال آشنا خواهیم شد.

 

 دلایل ازدواج ، مشاوره و روانشناسی قبل از ازدواج

 دلایل ازدواج در مقایسه با گذشته تغییرات زیادی داشته است. اهداف ازدواج در دوران‌های گوناگون یکسان نبوده است. از دیدگاه سنتی ازدواج وسیله‌ای بوده است که رفتار جنسی افراد را در جامعه تنظیم می‌‌کرده و تولید نسل و حفظ وضعیت اقتصادی خانواده را نیز ممکن می‌ساخته است. امروزه شاید در کنار این دلایل، دلایل دیگری چون عشق و علاقه، مصاحبت و تأمین انتظارات روانی نیز به چشم می خورد.

 وجود این دلایل در کنار بسیاری از دلایل مهم دیگر باعث شده ازدواج به یکی از مهمترین وقایع و رخدادهای طول عمر انسان تبدیل شود. اتفاقی پیچیده و چند سطحی که باید به دقت لایه های روانی و ذهنی افراد در آن بررسی شود. مشاوره قبل از ازدواج راهی است که به افراد کمک می کند با پیچیدگی های روانی خود  آشنا شده تا بتوانند بهترین معیارها را برای گزینش همسر انتخاب کنند.

ازدواج رخدادی است که اگر با موفقیت انجام شود می تواند زمینه ساز شادی ها و موفقیت های بیشتر و بیشتری را برای فرد و خانواده به ارمغان می آورد. اگر به شکست منجر شود ممکن است زمینه ساز بسیاری از شکست ها و ناملایمات در زندگی گردد.

به طور کلی هر زوج با سه سطح از انتظارات وارد جلسات مشاوره و روانشناسی پیش از ازدواج مي شود :

۱- انتظاراتي که فرد نسبت به آنها هوشيار است و به صورت کلامي بيان مي کند.

۲- انتظاراتي که فرد از آنها آگاه است ولي آنها را به اين علت که از آنها شرم دارد بيان نمي کند.

۳- انتظاراتي که خارج از حيطه آگاهي فرد قرار دارند.

 فواید ازدواج موفق

ازدواج دارای فواید جسمانی، اجتماعی، روانی است.

۱- فواید جسمانی ازدواج:

داشتن رابطه جنسی در رابطه ازدواج تأثیر مستقیمی بر سلامتی دارد. داشتن رابطه جنسی زوجین باعث کاهش بیماری های قلبی-عروقی می گردد. در رابطه جنسی هورمونی به نام پرولاکتین در زوجین افزایش می یابد که باعث بهبود حس بویایی در آنان می گردد.

داشتن رابطه جنسی مستمر به عنوان یک نوع فعالیت باعث می شود تناسب اندام زوجین حفظ شود. افزایش هورمون تستوسترون و در نتیجه محکمتر شدن عضلات و استخوان ها نیز از دیگر فواید جسمانی است. جالب است بدانید که رابطه جنسی زوجین، هورمون اِکسی توسین ترشح می کند و این باعث ترشح اَندروفین یعنی هورمون ضد درد طبیعی بدن گردیده و بدن را درمقابل درد مقاوم می سازد.

رابطه جنسی سالم زوج ها باعث می گردد احتمال سرطان پروستات در مردان پایین بیاید. افزایش گردش خون به مغز و اعضای دیگر بدن در رابطه جنسی باعث می شود که اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به بافت های بدن برسد.

 

مشاوره و روانشناسی قبل از ازدواج

 

مشاوره و روانشناسی قبل از ازدواج

۲- فواید روانی ازدواج :

 انسان موجودی است که نیازمند آرامش است بهترین فردی که می تواند انسان را به آرامش برساند همسر است. زیرا محبت زوجین به علت اتحادشان، دائمی و نامحدود است که باعث می شود آنها در کنار هم احساس امنیت کنند.

 انسان در هر مرحله از حیات خویش به محبت و عشق نیازمند است. هم چنین نیاز دارد که به دیگری عشق بورزد. کامل ترین داد و ستد محبت و عشق در ازدواج صورت می گیرد. انسان از طریق ازدواج می تواند به رشد برسد. زمانی که زوجین با یکدیگر ازدواج میکنند احساس می کنند کامل شده اند. انسان ها برای رهایی از رنج و تنهایی و رسیدن به کمال و رشد، نیازمند پیوستن به یکدیگر هستند.

۳- فواید اجتماعی ازدواج:

مسئولیت پذیری در مقابل دیگری باعث رشد اجتماعی شده و شخصیت فرد را به پختگی می رساند، از مزایای ازدواج کردن است. این تأثیر را در هیچ عمل و رفتار فردی و اجتماعی دیگر نمی توان یافت. ازدواج انسان را از خودبینی به دیگربینی ارتقاء می دهد.

 یکی از ثمرات ازدواج، به وجود آوردن فرزند و بقای نسل است. از طریق ازدواج ، کانون خانواده شکل میگیرد. کانونی مطمئن و کامل که نداشتن آن باعث می شود انسان از لحاظ اجتماعی حس ناقص بودن داشته باشد. ازدواج احتمال رفتارهای نادرست و خلاف قوانین را به دلیل حفظ کانون خانواده پایین می آورد. ازدواج کردن باعث می شود زوجین هدفمندتر به سروسامان دادن وضعیت اقتصادی خود بپردازند و با پس انداز و سرمایه گذاری های مشترک و هدفمند دست آوردهای اقتصادی بیشتری داشته باشند.

 

 ملاک های ازدواج

 معیار و ملاک ازدواج را میتوان به دو گروه عمده تقسیم نمود :

  • ملاک های ازدواج محتوایی : همان خصوصیاتی است که فرد به همراه دارد. مانند ویژگی­های روانشناختی فردی و خانوادگی (سن، تحصیلات، شغل و درآمد است). همچنین سلامت روانی و جسمانی، قومیت و مذهب فرد است.

  • ملاک­های همسرگزینی فرآیندی: منظور همان مجموعه کنش­هایی است که موجب سازماندهی سیستم خانواده می­شوند. کنش­هایی مانند درک طرف مقابل، مهارت­های ارتباطی، مهارت­های سازش، مهارت­های حل مسئله، انعطاف­پذیری و… هستند.

 

 عوامل موثر بر انتخاب همسر

عوامل مختلفی در شکل­گیری معیارهای ازدواج افراد تاثیر دارد که با برخی از آن ها آشنا می شویم.

والدین و ساختار خانواده یکی از این عوامل است. تجربه‌های اولیه منفی با والدین و دیگر افراد نزدیک باعث ایجاد ذهنیت های منفی درباره رابطه زناشویی می شود. این امر انتخاب افراد در ازدواج را تحت تأثیر قرار می‌دهد. انگار که افراد در رابطه زناشویی خود، تعامل‌های موجود در خانواده اصلی خود را مجدداً باز‌آفرینی می‌کنند. شاید بارها شنیده اید که می گویند زنان به دنبال مردی شبیه پدرشان و مردها به دنبالی زنی شبیه مادرشان هستند!

باورهاي غیر منطقی و کمال گرایی ها نیز با ملاك­هاي انتخاب همسر رابطه دارند. این باورها، انتظارهای غیرواقع‌بینانه ای از نقش و ویژگی های همسر آینده ایجاد می کنند.

شواهد نشان میدهد که ­مجاورت نیز نقش مهمی در انتخاب شریک زندگی بازی میکند. احتمال ازدواج یک فرد با فردی که در نزدیکی او زندگی یا کار می­کند بیشتر است. فاصله­ مکانی شاید از این جهت بر انتخاب همسر اثر می­گذارد که امکان آشنایی و دیدار را بیشتر فراهم می­کند.

از سوی دیگر، افرادی که نیازهایشان توسط یکدیگر ارضا می شود همدیگر را به عنوان شریک ازدواج انتخاب می­کنند. یعنی افراد همسرانی انتخاب می­کنند که ارضا نیازهای بیشتری را برای آنها داشته باشند. در این حالت زن و مرد مکمل یکدیگر می شوند.

افراد به طور کلی معمولا جذب افرادی می­شوند که در بعضی مشخصه­های کلی مثل ملیت، نژاد، مذهب و طبقه­ی اجتماعی، شبیه خودش باشند. انسان ها اغلب فردی را به عنوان همسر انتخاب می کنند که نسبت به اشخاص دیگر، عقاید، تفکر و احساسات مشابهی با او را داشته باشد. در این صورت احساس می کنند در زندگی استرس کمتری خواهند داشت.

مشاور و روانشناس قبل از ازدواج فضایی را ایجاد می کند تا شما عقاید، احساسات، تفکرات و باورهای پیدا و پنهان خود را بیان نمایید. انسان­ها معمولا با افرادی که مثل خودشان فکر و احساس می­کنند، احساس راحت تری می­کنند. با آن ها بهتر ارتباط برقرار می­کنند، بحث و نزاع بین آنها کمتر است. وقت بیشتری برای گفتگو با یکدیگر را تنظیم می کنند. بنابراین از با هم بودن لذت می­برند و در کنار یکدیگر آرامش دارند.

 

مشاوره و روانشناسی قبل از ازدواج

نقش مشاور و روانشناسی پیش از ازدواج چیست؟

اغلب جوانانی که قصد ازدواج دارند زمانی که مسیر ازدواج برایشان جدی می شود، دچار یک تردید در انتخاب فرد مناسب هستند. نمی دانند که فقط دچار یک احساس زودگذر شده اند و یا علاقه مندی آن ها ریشه های عمیق تری دارد. شاید اصلا ندانند واقعا وقت ازدواجشان است یا هنوز زود است.

مشاوره و روانشناسی قبل از ازدواجهدف یک مشاور پیش از ازدواج خوب این است که در جلسات مشاوره و روانشناسی پیش از ازدواج فضایی ایجاد کند تا هر فرد خودش و نیازهایش را بیشتر بشناسد. با نگاه بازتری طرف مقابل خود را بشناسد. معیارها و انتظارات مناسب خود را از ازدواج تنظیم کند. انتظاراتي از ازدواج که از آنها آگاه است ولي آنها را به دلیل شرم نمیتواند بيان کند در جلسات مشاوره راحت تر به زبان بیاورد. به انتظاراتي که خارج از حيطه آگاهي اش وجود دارد دست یابد.

 مشاور و روانشناس قبل ازدواج به زوج های جوان کمک می کند تا ریشه های هشیار و ناهشیار علاقه مندی خود را بشناسند. در نهایت هدف مشاوره پیش از ازدواج کمک به انتخاب بهترین همسر برای فرد است. مشاوره پیش از ازدواج موفق به زوجین کمک خواهد کرد که با تهدیدهایی چون ناسازگاری و طلاق در زندگی خود مواجه نشوند و زندگی شاد و ارضاکننده ای را تجربه کنند.

 

 

 

 

کلینیک روانشناسی دکتر نسیم نوری

روانشناس و مشاور طرف قرارداد با بانک های صادرات، ملت، سپه، سامان، مرکزی، رفاه کارگران، کشاورزی،  نظام مهندسی و…

گالری تصاویر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست