سنجش و ارزیابی روانشناسی

سنجش و ارزیابی روانشناسی ابزاری است عینی و استاندارد شده که برای تعیین و اندازه گیری نمونه ای از رفتار یا خصایص آدمی به کار می رود.

در این تعریف ، مراد از عینی آن است که روش  اجرا، نمره دادن و تعبیر و تفسیر نتایج آزمون بر اساس قواعدی معین و مشخص صورت میگیرد و قضاوت و نظر شخصی در انها  بی تاثیر است. برای سنجش و ارزیابی روانشناسی

دستورالعمل خاصی در مورد نحوه اجرای سنجش و ارزیابی روانشناسی، طول مدت، دستورهای شفاهی و نحوه ارایه مثال ها و روش تفسیر نمره ها تهیه میشود.در سنجش‌های روان‌شناختی، آزمون‌هایی با هدف تعیین ویژگی‌های هوشی و شخصیتی افراد طرح و اجرا می‌شوند.

این آزمون‌ها که با مصاحبه‌های بالینی تایید می‌شوند، به منظور اندازه گیری کمی پدیده‌های روانی و ویژگی‌های فردی انجام شده ، در حیطه‌های مختلف آسیب شناسی روانی ، تحصیلی، شغلی، استخدامی، خودآگاهی، شخصیت‌شناسی، سنجش بهره ی هوشی و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

روانشناسی زمانی بعنوان یک علم مستقل شناخته شده که راهی به آزمایشگاه های علمی جهان باز کرد ، پدیده های روانشناسی (احساس ، ادراک ، یادگیری ، حافظه ،شخصیت و … ) به صورت عینی و عملیاتی تعریف گردید و روشهای آماری و طرح تحقیقاتی و پژوهشی برای اندازه گیری و کنترل آنها مورد استفاده قرار گرفت. پیش از آن موضوعات مورد مطالعه در آن اغلب کلی و مبهم و تعریف ناپذیر بودند.

در واقع مطالعه و تحقیق در مورد موضوعات مختلف روان شناسی در طی سالهای متمادی مورد توجه بوده است اما آنچه روان شناسی را به عنوان یک علم مستقل شناساند، استفاده از روشهای آماری و طرحهای تحقیقی برای آزمایشهای روان شناختی و ساخت وسایل روان سنجی بود.

در ادامه شما را با مفهوم سنجش و ارزیابی روانشناسی، روش های سنجش و ارزیابی و نیز اهداف این مهم آشنا خواهیم کرد.

تعریف روان سنجی

در روان شناسی مجموعه روش هایی که به روان شناس کمک می‌کند تا پدیده‌های روانی انسان را از حالت کیفی به حالت کمی (عددی) در آورد روان سنجی نامیده می شود.

سنجش و ارزیابی روانشناسی در معنای وسیع کلمه به معنی استفاده از روشهای آماری و آزمایش و در معنای محدود کلمه به معنی بهره گیری از آزمونهای روانی برای اندازه گیری پدیده‌های روانی است.

پرسش نامه روانشناسی کلینیک روانشناشی دکتر نوری

اهمیت سنجش و ارزیابی روانشناسی

آمار یکی از کاربردی‌ترین شاخه‌های ریاضی است. در واقع زندگی انسان امروز با آمار پیوند خورده است و روان شناسی نیز که یکی ازشاخه‌های علوم است که بدون آمار در تجزیه و تحلیل مسائل ناتوان است.

به عبارت دیگر مفاهیم روان شناختی این گرایش از علم اکثرا به صورت کیفی بوده و به درستی قابل کاربرد نمی‌باشد و فقط با روشهای آماری است که می‌توان به داده‌ها و نتایج قابل اعتماد دست یافت و آنها را به صورت کمی نشان داد. انسانها در همه دوران به این موضوع علاقه داشتند که یکدیگر را شناخته و طبقه بندی کنند.

این طبقه بندی و شناخت هم شامل مسائل جسمی (نظیر قوی و ضعیف ، سالم و بیمار و …) و مسائل روانی و ذهنی (نظیر هوش ، استعداد ، شخصیت و …) بوده است. در عصر حاضر نیز این مسئله به موضوعی بسیار مهم و حیاتی تبدیل شده است.

 

پرسش نامه روانشناسی کلینیک روانشناشی دکتر نوری

اهمیت سنجش و ارزیابی روانشناسی در این است که وسایل علمی لازم را برای این شناخت و طبقه بندی در اختیار جامعه و متخصصان علوم انسانی قرار می‌دهد.

کاربردهای روان سنجی و اندازه گیری

پیش بینی

تقسیم گیری مستلزم آن است که افراد بتوانند میزان موفقیت خود را در آینده در زمینه معینی نظیر پیشرفت تحصیلی یا شغلی پیش بینی کنند. روان سنجی برای اندازه گیری توانایی پیشرفت تحصیلی و سایر ویژگیهای افراد بکار می‌رود. در واقع پیش بینی بر داده‌های کمی معتبرتر و دقیقتر از تفکر واهی است.

گزینش

در برخی از موسسات و سازمان‌ها مانند دانشکده‌ها و سازمان‌های استخدام کننده آزمونها برای گزینش یا در بعضی افراد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

طبقه بندی

طیقه بندی عبارت است از گروه بندی افراد براساس تقسیمات منطقی. طبقه بندی مستلزم آن است که معلوم شود یک فرد خاص در چه گروهی جای داده شود و یا براساس چه روشی مورد آموزش یا درمان قرار گیرد. روان سنجی ابزار و وسایل لازم را برای طبقه بندی افراد فراهم می کند.

ارزشیابی

ابزارهای روان سنجی به منظور قضاوت و  ارزشیابی در مورد برنامه ، روشها ، تدابیر درمانی و میزان پیشرفت افراد و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سنجش و ارزیابی نوجوان کلینیک روانشناشی دکتر نوری

طبقه بندی آزمون ها :

آزمون های گروهی در برابر آزمون های فردی :

آزمون فردی آزمونی است که توسط یک اجرا کننده تعلیم دیده هر بار در مورد یک آزمودنی اجرا میشود. آزمایش کننده واکنش های آزمودنی را به سوال های شفاهی و تکالیف تعیین شده در آزمون ثبت و رفتار های دیگر او را در موقعیت اجرای آزمون نیز یاداشت می کند. آزمون های گروهی یعنی در هر جلسه آزمایش در مورد گروهی از آزمودنی ها اجرا میشود.

سنجش و ارزیابی کودک کلینیک روانشناشی دکتر نوری

آزمونهای عملی در برابر آزمون های کاغذ – مدادی:

آزمون های عملی مستلزم آن است کار ازمودنی  اشیا را دستکاری کرده قطعاتی را به هم وصل کند و مهارت خود را در انجام دادن یک کار عملی نشان ده د.در آزمونها ی مداد کاغذی آزمودنی باید پاسخهای خود به سوال های آزمون را با علامتی در پاسخنامه یا روی برگ های آزمون مشخص کند و یا به صورت کتبی بنویسد.

 آزمون های عینی در برابر آزمون های ذهنی:

در آزمون های عینی، قضاوت  آزمایش کننده در نمره گذاری بی تاثیر بوده و یا اثر کمی دارد .در آزمون های ذهنی، نمره گداری پاسخ های آزمودنی تا حد زیادی از قضاوت آزمایش کننده تاثیر می پذیرد.

 

سنجش و ارزیابی کودکان کلینیک روانشناشی دکتر نوری

آزمون های کلامی در برابر آزمون های غیر کلامی :

آزمون های کلامی با توانایی آزمودنی در به کاربردن زبان گفتاری، شنیداری و یا نوشتاری رابطه دارد. آزمون غیر کلامی، آزمونی است که در اجرای آن  نقش  زبان به حداقل ممکن کاهش می یابد.

انواع آزمون های مورد سنجش در این کلینیک :

۱- آزمون های هوش که توانایی های کلی ذهن را اندازه گیری میکنند.

اگر میخواهید هوش کودک و نوجوان  خود را ارزیابی  کنید و کلیه جنبه های هوشی و ذهنی او را مورد سنجش  قرار دهید، تست هوش به شما کمک میکند. آزمون های هوشی  باعث میشود استعداد های فرزندتان تشخیص داده شود و این خود باعث میشود فرزند شما در آینده تحصیلی و شغلی خود موفق ترعمل کند و فردی موفق در جامعه باشد. برای این منظور، انجام آزمون های هوشی به وسیله یه ارزیاب و روانشناس خوب  به شما توضیه می شود.

۲- آزمون های شخصیت که برای اندازه گیری ویژه گی های شخصیتی افراد مورد استفاده قرار میگیرد.

آیا شما به طور کامل خود را می شناسید ؟ به چه میزان به ویژگی های شخصیتی خود واقف هستید ؟  آزمون های شخصیت ویژگی های کامل شخصیتی را میسنجد و ابعاد مختلف شخصیت را مورد سنجش قرار میدهد و باعث میشود شخص بهتر خود را بشناسد. همچنین،  اگر دو شخص تصمیم  برای ازدواج  دارند با انجام تست های شخصیت مربوط به پیش از ازدواج  بهتر با شخص مقابل خود از لحاظ  شخصیتی  و ویژگی های کامل فردی آشنا میشوند و از این طریق به تناسب دو فرد برای ازدواج می توان کمک نمود.

 

سنجش و ارزیابی کلینیک روانشناشی دکتر نوری

۳- آزمون های سنجش اضطراب و افسردگی

در کنار ارزیابی ها در جلسات درمانی توسط روانشناس، می توان از آزمون های سنجش اضطراب و افسردگی برای اطمینان بیشتر بهره برد.

۴- آزمون های تحلیل فردی

برای یافتن ریشه های هشیار و ناهشیار تعارض های درونی می توان از آزمون های مربوط به تحلیل های فردی در کنار ارزیابی ها و تشخیص های رواندرمانگر بهره برد.

 

کادر کلینیک ما به شما این اطمینان خاطر را میدهد که با سنجش دقیق خصوصیات روانی شما و تفسیر علمی آن به شما کمک خواهد کرد تا  به شناخت بیشتر خود برسید و نقاط قوت و ضعف خود رابیابید.با ما در تماس باشید.

 

 

کلینیک روانشناسی دکتر نسیم نوری

روانشناس و مشاور طرف قرارداد با بانک های صادرات، ملت، سپه، سامان، مرکزی، رفاه کارگران، کشاورزی،  نظام مهندسی و…

گالری تصاویر

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • آسمان آبی
    2022-03-17 2:21 ق.ظ

    باسلام میخواستم دوباره با خودشناسی کاملتربشم خیلی علاقه مند هستم به بیشتر بسنجم خودرا وخانواده ام وزندگیمرا

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست