خصوصیات کودک در دو سالگی

خصوصیات کودک در دو سالگی و نیازهای کودکان از زمان تولد و در طول مدت رشد جسمی و عقلی آنها پیوسته در حال تغییر می باشد. در این مقاله سعی خواهیم کرد شما را  روانشناسی کودک و  خصوصیات، نیازها و رفتار کودکان ۲ ساله آشنا کنیم.

 مشاوره و روانشناسی کودک به مطالعه زوایای گوناگون تحولی کودک، بررسی نیازهای مختلف کودک در هر مرحله، روش های فرزند پروری، شناخت، پیشگیری و درمان مشکلات عاطفی، روانی یا رفتاری در کودکان می پردازد.

مشاوره و روانشناسی کودک

 روانشناسی کودک ، شناخت خصوصیات و نیازهای کودکان، مدیریت و  ارضا خواسته های جسمی و عاطفی آن ها و بررسی و پیشگیری از بروز مشکلات روانی در کودک یکی از پیچیده ترین چالش های پیش روی والدین می باشد. در این خصوص لازم است والدین با مطالعه و یا شرکت در جلسات مشاوره و روانشناسی کودک سطح آگاهی خود را از شرایط جسمی و روحی فرزند خویش افزایش دهند تا بتوانند تاثیر مطلوب تری بر ارتقای زندگی فرزند خود بگذارند.

خصوصیات کودک در دو سالگی

روانشناسی کودک از مباحث مهم در علم روانشناسی است. دو سالگی بهترین زمان رشد کودک از نظر عاطفی و نیز تحول احساسات درونی کودک است. کودک شما در دو سالگی بسیاری از چالش های یک سالگی را پشت سر گذاشته و حالا بهتر می تواند با احساساتش نسبت به محیط اطرافش کنار بیاید.

کودک در دو سالگی  تعامل بیشتری با دنیای اطراف خود برقرار می کند. سعی دارد تا درک بیشتری از فضای اطراف خود داشته باشد و بیشتر با محیط پیرامون خود ارتباط برقرار کند. در چنین شرایطی نحوه رفتار والدین  با کودک دو ساله بسیار مهم و  با اهمیت می باشد.برقراری ارتباط نودک با دنیای اطراف دلیل این اهمیت را می توان اینگونه توضیح داد که : پنج سال اول زندگی کودکان زمان رشد اجتماعی، شناختی، احساسی و فیزیکی آنهاست. کودکان با  انبوهی از توانایی‌ها و نیازها وارد دنیا می‌شوند. در سال های نخستین  زندگی به تغذیه سالم، عشق والدین، سلامتی و امنیت روانی و اجتماعی نیاز دارند. رفع این نیازها  توسط والدین موجب موفقیت‌های چشمگیر بعدی و سرعت بخشیدن به روند کسب پیروزی های آتی کودک خواهد شد.

کودک در دوسالگی در هنگام روبرو شدن با افراد پیرامون خود احساس غریبی و ترس کمتری می کند و بسیاری از اشخاص را می شناسد . کودکان معمولا  قبل از سن دو سالگی احساساتی مانند سرخوردگی، خشم و ناراحتی را متوجه نمی شوند و فقط نسبت به بعضی از رویدادهایی که در پیرامون او رخ می دهد احساس ناراحتی و ناامنی می کنند .

خصوصیات کودک در دوسالگی

روانشناسی کودک و تربیت یک کودک دو ساله شاید بسیار سخت باشد. بیشتر کودکان دو ساله در یک زمان قادر به درک مقدار اندکی اطلاعات هستند. اگر فقط یک کار به او واگذار کنید معمولا به راحتی از پس آن برمی آیند. اگر همزمان انجام دو کار را به  آنها محول کنید، ممکن است بتوانند کار اول را انجام  بدهند، اما برای انجام کار دوم نیاز به یادآوری دارند. اگر بخواهید انجام سه کار را به  آنها واگذار کنید، احتمالا تا بیایید توضیح کار سوم را تمام کنید، کار اول را فراموش می کنند. بنابراین باید در برخورد و تربیت کودکان دو ساله  خود محدودیت ذهنی آنها  را در نظر بگیرید.

ویژگی های کودک در دوسالگی :

– خصوصیات جسمی کودک در دوسالگی

به طور معمول، یک کودک دو ساله می تواند بنشیند، روی پاهایش بایستد، از پله ها بالا و پایین برود، روی مبلمان بالا پایین برود، به توپ ضربه بزند و آن را پرتاب کند. این کودکان حتی قادر به پریدن هستند. آن ها می توانند بلوک ها را کاملا منظم بسازند، ظرف را خالی کنند و همچنین خط یا دایره ای بکشند.

توانایی کودکان

– خصوصیات کلامی کودک در دوسالگی

کودک شما در دو سالگی توانایی سخن گفتن پیدا می کند. کودک شما حالا می تواند در جملات خود از دو یا سه کلمه استفاده کند. کودک ۲۴ ماهه معمولا حدود ۵۰ تا ۷۵ کلمه می‌داند و قادر است آن‌ها را کنار هم بگذارد و عبارات و جمله بسازد. جمله‌‌های دو کلمه‌ای شامل اسم و فعل رایج ترین توانایی کودک در این سن هستند. کودک شما در این سن از مکالمه لذت می‌برد، حتی اگر تنها شنونده باشد. او به ۲ دلیل سوال کردن زیاد خود را آغاز می‌کند: به دنبال راهی برای درک چیزهای اطراف‌ و برقراری ارتباط بیشتر با شما است. او از سوال کردن لذت می برد.

 خصوصیات روانی کودک در دوسالگی

کودک دوساله متوجه بسیاری از رفتارها و واکنش های شما نسبت خود می شود. او می تواند مفهوم بسیاری از حرکت های شما را درک نماید. کودکان دو ساله تفاوت های جنسیتی را درک نمی کنند. آنها مفهوم بازی های دخترانه و پسرانه را نمی فهمند. کودک شما در این سن به شدت احساساتی است و شما به سختی می توانید احساسات او را تشخیص دهید. کودک در دو سالگی بیشتر اوقات شنونده و اجرا کننده بسیار خوبی است. کودک در سن دو سالگی، منفی باف، لجوج و سرسخت است. اگر مادر به طرف او برود، بابا را می‌طلبد و به عکس اگر بابا به طرفش برود، مامانش را می‌خواهد.

 

توانایی سخن گفتن در کودکان

 

نکات کاربردی درباره تربیت و آموزش کودک دوساله :

* دلبستگی کودک  به یکی از والدین

در سن دو تا سه سالگی ممکن است کودک دلبستگی ویژه ای به یکی از والدین و به خصوص مادر خود پیدا کند و او را به پدر ترجیح دهد. یعنی ممکن است فقط حرف مادر خود را گوش دهد و هیچ توجهی به پدر خود نکند. در این وضعیت پدر ممکن است ناراحت و ناامید شود.

باید توجه داشته باشید که این رفتار مرحله ای عادی از رشد و تحول یک کودک است. کودک با بروز این گونه رفتا رها می خواهد خود را بشناسد و به استقلال برسد. مناسب ترین راهکار در اینگونه موارد این است که والدی که کودک به آن دلبستگی بیشتری دارد همواره نقش فعال تری به خود بگیرد و والد دیگر هم در این زمینه به او کمک کند. سعی کنید کودک خود را با والدی که دلبستگی کمتری به او دارد تنها بگذارید تا مهر و محبت او را نیز دریافت کند و هر دو والدین را به یک اندازه دوست داشته باشد.

* کودک پرخاشگر

کودک دو ساله بسیار کنجکاو، بازیگوش و دوست داشتنی است. در عین حال کودک های دوساله بدلیل اینکه کار درست را از نادرست تشخیص نمی دهند کارهای خطرناکی هم انجام می دهند. برخی مواقع جیغ میزنند،  هم سن و سال های خود را میزنند، وسایلی که دستشان هست را پرتاب می کنند.

ممکن است در این دوران رفتارهای پرخاشگرانه ای از کودکتان سر بزند. یعنی ممکن است با کودکان دیگر دعوا کند یا ضربه ای به کودک دیگر بزند. پرخاشگری بخشی از رشد طبیعی کودک است و این به این معنا نیست که شما فرزند خشنی تربیت کرده اید یا فرزند شما از بیماری و یا ناراحتی خاصی رنج می برد. بدون پرخاش و بدون دعوا با کودک به او بفهمانید که دعوا کردن و کتک زدن فایده ای ندارد و راه های دیگری برای ابراز احساساتش وجود دارد که باید پیدا کند.

* کودک لجباز

تربیت کودک دو ساله لجباز دارای حساسیت های زیادی است .تنبیه، فریاد و پرخاش با کودک به هیچ وجه توصیه نمی گردد. آسیب اینگونه رفتارها از طرف والدین بسیار زیاد و جبران ناپذیر است. شما باید کودک خود را با صحبت کردن منطقی توجیح کنید و اگر این کار را از ابتدای تولد شروع کنید هرگز به بن بست نخواهید رسید. والدین می توانند برروی آموزش مفهوم شکستن و خراب کردن وسایل و اشیاء با کودک خود کار کنند. کودک در دو سالگی علاقه زیادی به پرتاب کردن اشیا دارد. می توانید به او یاد دهید که بعضی از چیز ها شکستنی هستند و نباید پرتاب شوند.

* توجه کودک به رفتار و گفتار والدین

کودکان در این سن متوجه کوچکترین دعواها و تنش های خانه می شوند. در نتیجه هرگز نباید جلوی کودکان دو ساله خودتان دعوا کنید، یا به یکدیگر دشنام بگوید یا حتی به یکدیگر اخم کنید. کودکان پیرو رفتارهای والدین هستند و شما باید سعی کنید نماد لطافت، ادب، احترام و آرامش برای کودک دو ساله خود باشید تا آن ها از همین سن این رفتارها را یاد بگیرند.

شما باید در زمان صحبت کردن با دیگران مراقب کلامتان باشید زیرا کودکان دو ساله توانایی صحبت کردن را دارند و بسیار کنجکاو هستند. در نتیجه بسیاری از کلماتی که شما می گویید را تکرار می کنند تا مهارت صحبت کردن خود را توسعه بخشند. شما باید نسبت به حرف هایی که میزنید بسیار هوشمندانه عمل کنید .

خصوصیات کودک در دو سالگی

 

 

>>> چند نکته عمده که می توانید در برخورد با خصوصیات کودک در دو سالگی از آن استفاده کنید :

۱- با کودک همدلی کنید. ممکن است مسئله ای برای شما اصلا اهمیت نداشته باشد اما همین نکته کم اهمیت برای شما، برای کودک شما اهمیت داشته باشد و موجب ناراحتی او شود. با مشکلات و مسائل او همدردی کنید و عبور از آن ها را برایش آسان کنید.

۲- اهمیت کلمه نه را درک کنید. منع کردن کودک و استفاده از کلمه نه را برای مسائل مهم و موقعیت های خطرناک نگهدارید. والدین باید تلاش کنند در موقعیت هایی که نمی خواهند کودکشان در آن قرار گیرد با پیشنهاد یک وضعیت جدید و جذاب تر برای کودک، او را از موقعیت قبلی خارج کنند بدون آنکه به صورت مداوم از کلمه نه استفاده کنند.

۳- به موقع به کودک پاداش دهید. کودک در این سن با عمل کردن و انجام یک فعالیت آن را می آموزد. برای انجام هر کاردرستی به کودک خود پاداش فیزیکی ندهید بلکه با صحبت کردن در باره آن موفقیت، کودک را به انجام دوباره آن کار تشویق نمایید.

۴- به کودک آموزش بدهید. برای آموزش کودک خود، وقت بگذارید. به او انجام کارهای مختلف و متناسب با سنش را آموزش دهید. استفاده از وسایل آموزشی و اسباب بازی های متناسب با سن کودک می تواند رشد ذهنی و توانایی های او را سرعت بخشد. در ادامه برای اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید مقاله با عنوان پرورش هوش و خلاقیت کودکان را مطالعه نمایید

 

وسایل و اسباب بازی کودکانه

۵- فضایی امن برای کودک ایجاد کنید. با توجه به اینکه کودکان با انجام فعالیت رشد می کند قسمتی از خانه را برای انجام فعالیت های کودک ایمن سازی کنید. وسایل مختلف را جمع کنید و اجازه دهید کودک شما روز پر هیجانی را بدون آسیب به خود و وسایل خانه تجربه کند.

 

فضای بازی کودکانه

۶- کودک درون خود را زنده کنید. با انجام کارهای مسخره و لذت بخش با کودک خود ارتباط برقرار کنید. اجازه دهید کودک درونتان زنده شود. با ابزارهای مختلف بازی جدیدی خلق کنید و با آن کودک خود را آموزش دهید

۷- صبور باشید. کودک در دو  سالگی فرمانبردار بسیار خوبی است. این زمان بهترین زمان برای والدین است تا بتواند به بهترین شکل فرزند خود را تربیت کنند. داشتن صبرو حوصله بسیار می تواند والدین را به داشتن بهترین نتایج در تربیت فرزند رهنمود کند. اگر کودک شما عصبانی و خشمناک شد، شما در برابر او عصبانی نشوید. زمانی که کودکتان شروع به جیغ زدن کرد، صبور بوده و زود از کوره در نروید.از چنین فرصت هایی برای آموزش کودک خود بهره بگیرید. یعنی با صبر و حوصله و آرامش سخن بگویید و به او یاد بدهید چگونه خواسته های خود را بیان کند. به یاد داشته باشید زمانی که کودک برای خواسته های خود جیغ نمیزند و نیازهای خود را براساس آموزش های شما بیان می کند، این رفتارهای مثبت کودک مورد تشویق و توجه قرار گیرد.

در پایان اگر موارد پیشگیرانه ای که به آن اشاره کردیم را پیگیری نکرده باشید و کودک شما با مشکلات و اختلالاتی مواجه شده است نیز می توانید از متخصص روانشناسی و مشاور کودک  کلینیک دکتر نوری بهره بگیرید و با کمک او مشکلات را حل نمایید.

 

کلینیک روانشناسی دکتر نسیم نوری

روانشناس و مشاور طرف قرارداد با بانک های صادرات، ملت، سپه، سامان، مرکزی، رفاه کارگران، کشاورزی،  نظام مهندسی و…

گالری تصاویر

 

8 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام دختر دوساله ای دارم که اگر از خانه بیرون برود نمیخواهد به خانه برگردد حتی منزل مادربزرگ هایش هم نمی آید گاهی تا نیمه شب در کوچه میمانم تا بخوابد واران به خانه برمیگردیم چه کنم؟

    پاسخ
  • مرضیه خجیر
    2022-10-19 9:33 ب.ظ

    عالی بود

    پاسخ
  • پسرم دوسال تمام داره اخیرا همش حالت دستوری حرف میزنه پاشو بشین بیا این کار بکن و میخاد با گریه و جیغ و تکرار من همه کارهایی ک میگه انجام بدم حتی اجازه غذا خوردن ب پدرش نمیده نمیدونم برخورد درست باهاش چی هست؟

    پاسخ
    • زری جون
      2023-07-04 10:52 ب.ظ

      بی تفاوت باشید به حرفش اول بددفع ذوم گفت بگید لطفاً رو فراموش نکن و بگید ک نباید اینجوری کنع باهاش صحبت کنید قانعش کنید ک این مدلی حرف نزنه

      پاسخ
  • ریحانه
    2022-06-08 11:52 ق.ظ

    عالی بود

    پاسخ
    • پریچهر
      2024-05-05 8:11 ق.ظ

      سلام دختر من حدود ۲۵ ماهست و‌مدام خودش رو جای کسی دیگه می‌زاره مثلا میگه من دایی پارسا ام و ادای داییش رو در میاره یا میگه من بابا پویانم و کارهای اونو می‌کنه
      یا حتی میگه میگه من پیشی ام‌ و مثل گربه راه می‌ره و غذا میخوره
      این رفتارها طبیعی هست ؟ چطوری باید برخورد کنم ؟

      پاسخ
  • با سلام مطالب بسیار مفید و کاربردی بود ممنون از شما

    پاسخ
  • عالی بوددددد

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست