یک روان شناس خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

یک روان شناس خوب خصوصیت هایی دارد که او را در مقابل سایر همکاران خود برجسته می کند. روان شناسی که بتواند رفتار حرفه ای و درست داشته باشد می تواند به بهبود حال روان مراجعین خود کمک کند و در صدد آن براید که از طریق صحبت های علمی در این زمینه کمک ویژه ای به مراجع خود داشته باشد.

روان شناسی در زمینه های مختلف کاربرد دارد و درمان یکی از قسمت های آن است.

این مطالب به شما کمک می کند که ویژگی های و مشخصات روانشناس خوب در زمینه روان شناسی را بشناسید تا با آگاهی کامل نسبت به بهبود حال خود قدم بردارید و در انتخاب درمانگر خود با چشم باز عمل کنید.

نشان دادن هم دردی :

یک روان شناس خوب به علت داشتن دانش کافی در زمینه حرفه خود و نحوه به کار گیری معلومات تخصصی باید دیدی خالی از قضاوت و پیش داوری داشته باشد. روان شناس می بایست مملو از درک و همدلی باشد این درک و احساس همدلی باید به گونه ای باشد که مراجع را ترغیب کند که مشکلات خود را ابراز کند به بیانی دیگر یک روان شناس باید روابط عمیق ولی سالم با مراجع خود برقرارکند به این صورت است که روان درمانگر برای مراجع قابل اعتماد می شود.

یک روان شناس باید شنونده خوبی باشد :

یک روان شناس و مشاور خوب برای آن که پی به مشکلات مراجع خود ببرد باید در ابتدای امر یک شنونده قابل باشد صحبت های مراجع خود را خوب گوش داده و یک شنونده فعال باشد و گفته های درمانجو را به خوبی برسی و تحلیل کند.

داشتن مهارت های ارتباطی :

حل شدن بسیاری از مشکلات مراجعین در گرو حل تعارض های آنها با خانواده ، اشخاص وابسته ، با همسر خود و یا گروه دوستان خود است که هیچ وقت نتوانسته اند حرفشان را از طریق درست به آنها بیان کنند. گاهی ضروری است روان شناس مداخلاتی در جهت برقرار شدن رابطه درست بین افراد انجام دهد، پس لازم است روان شناس در این مورد مهارت در برقراری رابطه موثر را  داشته باشد.

برخورداری از سلامت روان :

موقع برخورد با یک روان شناس یا همان روان درمانگر در درجه نخست مهم است که خود آن فرد از سلامت روان برخوردار هست یا خیر ، این امر کاملا طبیعی است زیرا روان شناسی که به طور مثال کنترل خشم ندارد و در این مسئله مشکل دارد و وضعیت تهاجمی دارد برای مراجع کننده مشکل از که به عنوان درمانگر خود به این شخص اعتماد کند و روند درمان خود را به شخصی این چنین بسپارد.

رفتار و گفتار روان شناس باید سنجیده باشد :

فن بیان خوب ویژگی دیگر یک روان درمانگر است ، این امر باعث می شود روان شناس مراجع را به سوی خود جذب کند تا بتواند از موضوع و مشکل او باخبر شود. این امر موجب می شود که مراجع از روان شناس حس بهتری بگیرد و روند درمان با کیفیت گفت و گوبهتر پیش رود. فن بیان مهارتی است که یک روانشناس باید آن را خوب بلد باشد زیرا درمانگر یک جلسه خشک و بی روح را دوست ندارد. یک روان شناس خوب کسی است که اعتماد به نفس دارد و شایستگی خود را در رفتار و گفتارش آشکار می کند.

مشاوره و روانشناسی پیش و پس از ازدواج کلینیک مشاوره و روانشناسی دکتر نسیم نوری- مشاوره و روانشناسی یوسف آبادمشخصات روانشناس خوب

   روان شناس باید راز نگهدار باشد :

راز داری را می توان از مهم ترین و برجسته ترین خصوصیت یک روان درمانگر معرفی کرد. یک روان شناس خوب هیچ وقت گفته ها و راز های درمانجو خود را برای افراد دیکر آشکار نمی کند و آنچه دراتاق یک روان شناس بین او و مراجع خود گذشته بین آنها باید بماند و به بیرون از اتاق راه پیدا نکند . اهمیت راز داری از اصول اخلاقی است.

روان شناس خوب مدام به دنبال افزایش دانش و توانایی های خود است :

علم روان شناسی نیز مانند سایر رشته هتی دیگر هر روزه شاهد پیشرفت های جدید است به همین منظور یک روانشناس موظف است سطح علمی خود را ارتقا دهد و به مطالعه مستمر برای بالا بردن مهارت ها و توانایی های خود انجام دهد.

 روان شناس و مشاور خوب باید شکیبا و بردبار باشد :

 یک روان شناس  و مشاور خوب باید به یاد آورد که شنونده ی خوبی باشد او برای درک  کردن مشکل مراجع خود و تشخیص دادن هر گونه اختلال وی باید بردبار بوده و شتاب زدگی در این امر را کنار بگذارد به این علت که بعضی از اختلالات روان شناختی نشانه های نزدیک به هم دارند پس تعجیل در کار یک روان شناس جبران ناپذیر است.

ارزیابی شخصیت-آزمون شخصیت کلینیک روانشناسی دکتر نسیم نوری-کلینیک مشاوره و روانشناسی مطهری

روانشناس باید وضع اجتماعی مراجعین خود رادرک نموده و امکانات رفاهی را برای انها فراهم نماید

گرفتاری های روزمره و وضعیت نابسامان اقتصادی، شرایط بسیار سختی را برای اکثر هم میهنان فراهم نموده است. این شرایط نباید باعث گردد که انسانها سلامت روان خود را فراموش نمایند. چرا که این فراموشی آسیب های جبران ناپذیری به ساختار خانواده و جوامع انسانی خواهد گذاشت. یک روانشناس و درمانگر خوب و متعهد با استفاده از راهکارهای قانونی و عقد قرارد داد با ادارات و شرکت های بیمه از پتانسیل های قانونی موجود در کشور استفاده می نماید تا بتواند شرایطی را فراهم نماید که مراجعین با کمترین هزینه از بیشترین خدمات ممکن استفاده نمایند

 

مشخصات روانشناس خوب

مشاور خوب

کلینیک روانشناسی دکتر نسیم نوری

روانشناس و مشاور طرف قرارداد با بانک های صادرات، ملت، سپه، سامان، مرکزی، رفاه کارگران، کشاورزی،  نظام مهندسی و…

گالری تصاویر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست